08 Julai 2014

Tawakal ~

Detik masa berlalu dengan begitu sahaja..
Aku duduk disini sendiri mengenangkan nasib aku..
"Bagaimana agaknya result COURSE DEGREE nanti ya"
Ayat itu selalu bermain dikepala otak ini..
Course yang aku apply semue benda yang aku suka..
Aku tidak apply medic walaupun memang aku teringin untuk ambik course tu dulu..
Ya ! aku nak jadi DOKTOR PAKAR SAKIT PUAN ! sebab ape ?
Sebab mak aku suruh aku jadi doktor..
Ya la dulu aku ini ikutkan sahaja kata orang tua-tua..
Sebab aku taknampak lagi benda ape aku minat sangat..
Selepas aku diterima masuk di dalam Asasi Sains Pertanian (ASPER)..
Selama 1 tahun aku berfikir..
Selama 1 tahun aku belajar..
Selama 1 tahun tahu aku mencari..
Dan akhirnya aku tahu pilihan aku..
Walaupun aku tahu pilihan aku.. tapi aku masih belum pasti lagi dengan pilihan aku..

Memamg dari dulu..
Memang dari sekolah lagi, aku ni suka ambik sesuatu benda yang mempunyai banyak pilihan..
Macam dulu, aku ambik aliran sains sebab aku boley jadi apa-apa yang aku suka..
Lepas tu dapat result SPM yang biasa sahaja.. 
Aku ditawarkan masuk ASPER.. 
Yang tidak perkhususan untuk bidang apa yang perlu aku fokus..
Sekarang ni aku pilih MAJOR KIMIA yang ada 3 pilihan..
Sama ada PETROLEUM, INDUSTRI ataupun TULEN..
Hahaha ! Saat itu aku memamg dah buat istikharah 3 hari berturut-turut..
Tapi tidak dapat jawapan..
Aku apply sahaja sesuka hati aku..

1. MAJOR CHEMISTRY (PETROLUEM)
2. MAJOR CHEMISTRY (INDUSTRY)
3. MAJOR CHEMISTRY (PURE)
4. MAJOR CHEMISTRY (EDUCATION)

5. CHEMICAL ENGINEERING

Tapi bila aku search balik peluang pekerjaan untuk pilihan pertama aku..
Hampeh ! semuanya berkaitan dengan chemical engineering and petroleum engineering..
First time aku shaking takut ! Aku memang down gila kut..
Mula la aku putus asa.. Siap buat surat nak tukar kos kut.. hahaha !
Mula la rasa menyesal tak ikut cakap budak tu..
Ikutkan sangat rasa hati.. kan dah binasa diri.. CHOI ! haha !
Pilihan kelima tu, aku saje je apply..
Ada budak tu juga dah nasihat kat aku jangan ambik chem.engineering..
Susah kut ! banyak application physic..
Sebab dia tahu aku memang takberapa minat sangat dalam physic sejak dari sekolah lagi..
Tapi in sha allah tidak dapat kut..
Sebab kawan-kawan aku cakap course chemical engineering tu ramai budak2 ASPER mohon..
Untuk first choice or second choice diaorang..
Hahaha ! tapi aku still takut juga..
Macam mana kalau aku dapat ? Mati gila aku dekat fakulti engineering nanti..
Hahaha ! okey sumpah lawak ! XD

Takapa TAWAKAL ~ haha !
Result akan keluar lepas raya nanti..
HARAP BERSABAR ~ hahaha ! XD
Masa tu kau terima aje apa adanya ~
Taksemestinya benda yang kau suka kau akan dapat..
Mana tahu benda yang kau benci dan tidak suka akan jadi pilihan kau..
Allah tidak kurniakan sesuatu benda yang kita hendakkan..
Tapi dia kurniakan sesuatu benda yang kita perlukan.. 
So sabar tabah dan kuatkan semangat..
Jangan GIVE UP dengan semudahnya..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan